26 July 2013

KHIDMAT BANTU SISTEM PENGURUSAN SEK0LAH (SPS) GERAK GEMPUR KE-2


PKG Bangsar telah menjalankan gerak gempur Khidmat Bantu Sistem Pengurusan Sekolah (SPS) sekolah ahli yang terpilih (SMK Bukit Jalil, SK Bukit Jalil dan SMK Desa Perdana) selama 2 hari iaitu 18/7/2013 dan 22/7/2013 dengan memfokuskan pengisian data “Selenggara Rekod Staf”.

Khidmat Bantu SPS ini diadakan bertujuan untuk membantu pihak sekolah mendaftar kata laluan guru-guru dan mengisi data asas peribadi guru/staf kedalam sistem SPS seperti yang telah dilaksanakan pada khidmat bantu Sistem Pengurusan Sekolah (SPS) sebelum ini di SMK Seri Pantai.

Kali ini hanya Pegawai Teknologi Pendidikan; En Zaini B Endot dan En S’aleh B Osman dari PKG Bangsar telah menjalankan khidmat bantu ini dengan mendedahkan dahulu kepada Pengetua/Guru Besar berkenaan kepentingan SPS dijalankan,modul-modul yang didalam SPS serta kegunaannya secara sepintas lalu secara amali. Pengetua/Guru Besar dibimbing untuk mengisi sendiri maklumat peribadi ke dalam Selenggara Rekod Staf (Modul Selenggara Maklumat Staf). Pada peringkat guru pula beberapa orang guru dipanggil sedikit demi sedikit untuk mengisi data maklumat peribadi mereka.

Pendekatan yang digunakan juga sama tetapi diperkemaskan lagi dengan berpandukan “modul tatacara penggunaan SPS”; perjalanan khidmat bantu SPS  berjalan lancar dimana Pentadbir Sistem SPS bertanggungjawab untuk mewujudkan dahulu akaun bagi setiap guru dan staf di bahagian Modul Pentadbir Sistem ‘Selenggara Pengguna Sistem-Tambah Pengguna Baru”. Kemudian guru/staf diminta untuk log masuk ke akaun mereka dengan kebenaran admin diberikan dan mengisi maklumat peribadi asas mereka di ketetapan Modul Pengurusan Staf “Selenggara Rekod Staf”.

Guru dan staf perlu untuk melengkapkan data peribadi selebihnya seperti maklumat Keluarga, Pengalaman Kerja, Kelulusan Akademik, Kursus, Mata Pelajaran, Tugasan diwaktu lain sendiri di lain waktu yang telah ditetapkan tempohnya.
            Sepanjang khidmat bantu ini,capaian aplikasi sistem pengurusan sekolah yang dilaksanakan di SMK Bukit Jalil menghadapi sedikit masalah untuk log masuk manakala bagi SK Bukit Jalil dan SMK Desa Perdana yang dijalankan di makmal komputer LAN tidak menghadapi sebarang masalah.












KHIDMAT BANTU SISTEM PENGURUSAN SEK0LAH (SPS) SMK SERI PANTAI


Pada 12 Julai 2013 yang lepas, bertempat di Makmal Komputer SMK Seri Pantai bermula dari jam 8.00 pagi hingga 4.30 petang telah berlangsungnya Khidmat Bantu Sistem Pengurusan Sekolah (SPS) pengisian data “Selenggara Rekod Staf”.
Khidmat Bantu SPS ini diadakan bertujuan untuk membantu pihak sekolah mendaftar kata laluan guru-guru dan mengisi data asas peribadi mereka kedalam sistem SPS.
Jurulatih Utama SPS En Hazri B Minhat dari BTPNWPKL dan En S’aleh B Osman dari PKG Bangsar telah membantu menjalankan kihdmat bantu di sekolah ini dengan mendedahkan dahulu kepada Pengetua sekolah tersebut iaitu Pn Faridah Bt Abdul Ghani berkenaan kepentingan SPS dijalankan,modul-modul yang didalam SPS serta kegunaannya secara sepintas lalu secara amali. Puan Pengetua dibimbing untuk mengisi sendiri maklumat peribadi beliau ke dalam Selenggara Rekod Staf (Modul Selenggara Maklumat Staf). Pada peringkat guru pula beberapa orang guru dipanggil sedikit demi sedikit untuk mengisi data maklumat peribadi mereka.
Pendekatan yang digunakan bagi sekolah ini dalam memulakan proses kemasukan data peribadi guru adalah dimana Pentadbir Sistem SPS bertanggungjawab untuk mewujudkan dahulu akaun bagi setiap guru di bahagian Modul Pentadbir Sistem ‘Selenggara Pengguna Sistem-Tambah Pengguna Baru”. Kemudian guru-guru diminta untuk log masuk ke akaun Pentadbir Sistem Sekolah dan mengisi maklumat peribadi mereka di ketetapan Modul Pengurusan Staf “Selenggara Rekod Staf”. Setelah rekod maklumat peribadi telah disimpan, Pentadbir Sistem Sekolah akan aktifkan status guru bagi membolehkan guru boleh mula menggunakan akaun individu SPS mereka. Guru-guru diminta untuk melengkapkan data peribadi selebihnya seperti Keluarga, Pengalaman Kerja, Kelulusan Akademik, Kursus, Mata Pelajaran, Tugasan diwaktu lain sendiri.
Sepanjang proses Khidmat Bantu SPS disekolah ini, seramai 64/79 orang guru telah berjaya memasukkan data peribadi mereka tanpa sebarang masalah. Pada masa akan datang, dirancang untuk mengadakan Khidmat Bantu SPS sekali lagi kepada sekolah ini bagi mendedahkan kepada guru-guru akan kepentingan SPS dan tanggungjawab yang perlu dilaksanakan dengan membantu mereka tentang cara penggunaan Modul Pengurusan Sekolah dan Modul Pengurusan Murid.


05 July 2013

MAKLUMAN TERKINI SPS

MAKLUMAN TERKINI SPS

CAPAIAN KE PORTAL SPS

·         Semua sekolah boleh mencapai SPS di alamat https://sps.1bestarinet.net/SPS dengan maklumat LOG MASUK KALI PERTAMA menggunakan  ID DAN PASSWORD YANG TELAH DIBERIKAN SEBELUM INI

·         Pentadbir sistem akan diminta MEMASUKKAN PASSWORD BARU UNTUK MENGAKTIFKAN SISTEM


PROSEDUR KESELAMATAN

·         SEBAGAI SATU PROSEDUR KESELAMATAN, pentadbir SPS sekolah adalah diarah supaya di peringkat awal pelaksanaan, menggunakan no kad pengenalan sebagai kata laluan, sehingga satu tempoh penukaran yang akan dimaklumkan kemudian.

·         Sekiranya kata laluan yang lain digunakan, satu salinan kata laluan perlulah direkodkan, dimasukkan dalam sampul surat rasmi, dilabel dan ditutup kemas sebelum diserahkan kepada pentadbir sekolah untuk disimpan dalam peti besi untuk tujuan keselamatan.



LARANGAN

Pentadbir sistem serta pengguna SPS adalah DILARANG MEMBERI/MEMAKLUMKAN MAKLUMAT LOG MASUK SPS kepada mana-mana pegawai PKG, PPD, BTPN, JPN dan BTP atau mana-mana pegawai KPM bagi memastikan integreti sistem serta maklumat di dalamnya. Semua log masuk adalah dilog dan dirakam di peringkat pusat.




BAHAGIAN TEKNOLOGI PENDIDIKAN NEGERI
WILAYAH PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR
Jalan Seri Permaisuri, Bandar Seri Permaisuri, Cheras, 56000 KUALA LUMPUR
Tel : 03-91733010     Faks: 03-91735040



BAHAGIAN TEKNOLOGI PENDIDIKAN NEGERI
WILAYAH PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR
Jalan Seri Permaisuri, Bandar Seri Permaisuri, Cheras, 56000 KUALA LUMPUR
Tel : 03-91733010     Faks: 03-91735040


FORMAT LAPORAN PERMASALAHAN SPS

Sila gunakan format dibawah untuk memberikan sebarang aduan ke helpdesk sps.

MAKLUMAT PELAPOR
Kod Sekolah:

Nama Sekolah:

Nama Pelaporan:

Jawatan Pelaporan:

Tarikh Laporan:

Masa Laporan:

Email:

Telefon:



ISU/PERMASALAHAN
Tajuk Isu:
Isu: