26 July 2013

KHIDMAT BANTU SISTEM PENGURUSAN SEK0LAH (SPS) GERAK GEMPUR KE-2


PKG Bangsar telah menjalankan gerak gempur Khidmat Bantu Sistem Pengurusan Sekolah (SPS) sekolah ahli yang terpilih (SMK Bukit Jalil, SK Bukit Jalil dan SMK Desa Perdana) selama 2 hari iaitu 18/7/2013 dan 22/7/2013 dengan memfokuskan pengisian data “Selenggara Rekod Staf”.

Khidmat Bantu SPS ini diadakan bertujuan untuk membantu pihak sekolah mendaftar kata laluan guru-guru dan mengisi data asas peribadi guru/staf kedalam sistem SPS seperti yang telah dilaksanakan pada khidmat bantu Sistem Pengurusan Sekolah (SPS) sebelum ini di SMK Seri Pantai.

Kali ini hanya Pegawai Teknologi Pendidikan; En Zaini B Endot dan En S’aleh B Osman dari PKG Bangsar telah menjalankan khidmat bantu ini dengan mendedahkan dahulu kepada Pengetua/Guru Besar berkenaan kepentingan SPS dijalankan,modul-modul yang didalam SPS serta kegunaannya secara sepintas lalu secara amali. Pengetua/Guru Besar dibimbing untuk mengisi sendiri maklumat peribadi ke dalam Selenggara Rekod Staf (Modul Selenggara Maklumat Staf). Pada peringkat guru pula beberapa orang guru dipanggil sedikit demi sedikit untuk mengisi data maklumat peribadi mereka.

Pendekatan yang digunakan juga sama tetapi diperkemaskan lagi dengan berpandukan “modul tatacara penggunaan SPS”; perjalanan khidmat bantu SPS  berjalan lancar dimana Pentadbir Sistem SPS bertanggungjawab untuk mewujudkan dahulu akaun bagi setiap guru dan staf di bahagian Modul Pentadbir Sistem ‘Selenggara Pengguna Sistem-Tambah Pengguna Baru”. Kemudian guru/staf diminta untuk log masuk ke akaun mereka dengan kebenaran admin diberikan dan mengisi maklumat peribadi asas mereka di ketetapan Modul Pengurusan Staf “Selenggara Rekod Staf”.

Guru dan staf perlu untuk melengkapkan data peribadi selebihnya seperti maklumat Keluarga, Pengalaman Kerja, Kelulusan Akademik, Kursus, Mata Pelajaran, Tugasan diwaktu lain sendiri di lain waktu yang telah ditetapkan tempohnya.
            Sepanjang khidmat bantu ini,capaian aplikasi sistem pengurusan sekolah yang dilaksanakan di SMK Bukit Jalil menghadapi sedikit masalah untuk log masuk manakala bagi SK Bukit Jalil dan SMK Desa Perdana yang dijalankan di makmal komputer LAN tidak menghadapi sebarang masalah.












No comments:

Post a Comment